Webteksten optimaliseren

Optimaliseer uw webteksten en vergroot daarmee uw kans om beter gevonden te worden in de zoekmachines! Wij geven u alvast een paar nuttige tips.

1. Kies per webpagina een titel die het onderwerp van de webpagina onmiddellijk duidelijk maakt.

  • dus niet: Welkom op onze website
  • dus wel: Grab a Web – Webdesign en Grafische vormgeving in Zuid-Limburg

Deze titel op de homepage bevat de naam van u het bedrijf , de fysieke locatie van het bedrijf en de belangrijkste diensten

2. Bedenk belangrijke zoekwoorden

Bedenk welke zoekwoorden iemand zou gebruiken om uw inhoud te vinden. Gebruikers die veel van een onderwerp af weten, gebruiken andere zoekwoorden in hun zoekopdrachten dan
iemand die onbekend is met het onderwerp. Google AdWords biedt een handig hulpprogramma voor zoekwoorden waarmee u meer zoekwoordvarianten kunt vinden en het geschatte zoekvolume voor elk zoekwoord kunt bekijken. Maar vergeet niet dat de inhoud van uw website gericht moet zijn op uw bezoekers en niet op de zoekmachines. Per slot van rekening zullen interessante sites vanzelf meer erkenning krijgen.

3. Schrijf goed leesbare tekst.

Gebruikers zien graag inhoud die goed geschreven en makkelijk te volgen is.
Wat u beter niet kunt doen:

  • Slordige tekst schrijven met taal- en spelfouten
  • Tekst in afbeeldingen insluiten om tekstinhoud te genereren

4. Maak inhoud met name voor bezoekers, niet voor zoekmachines.

Als u uw site ontwerpt met het oog op uw bezoekers en er tevens op let dat uw site goed toegankelijk is voor zoekmachines, krijgt u meestal de beste resultaten
Wat u beter niet kunt doen:

  • Onnodige zoekwoorden toevoegen die zijn bedoeld voor zoekmachines, maar vervelend of zinloos zijn voor gebruikers
  • Blokken tekst toevoegen, zoals ‘veelvoorkomende typefouten die gebruikers invoeren als ze deze pagina willen bereiken’, die van weinig extra waarde zijn voor gebruikers
  • Tekst voor gebruikers verbergen die u wel voor zoekmachines weergeeft

5. Plaats geen dubbel inhoud

Maak nieuwe, unieke inhoud. Met nieuwe inhoud zorgt u er niet alleen voor dat bestaande bezoekers terug blijven komen, maar trekt u ook nieuwe gebruikers.

6. Maak uw webpagina’s overzichtelijk

Een overzichtelijk webpagina heeft altijd een positief effect. Wanneer u inhoud opdeelt in logische onderdelen, helpt u gebruikers sneller de inhoud te vinden die ze zoeken.

  • Gebruik korte alinea’s van 4 à 5 regels
  • Gebruik subtitels
  • Maak gebruik van opsommingtekens en genummerde lijsten

7. Denk na over teksten voor interne links

Mogelijk denkt u bij links voornamelijk aan het verwijzen naar externe websites, maar interne links binnen uw website kunnen erg handig zijn voor uw webbezoeker èn voor google.

8. Gebruik woorden in URL’s

URL’s met woorden die relevant zijn voor de inhoud en structuur van uw site, zijn gebruiksvriendelijker voor bezoekers die op uw site rondkijken. Bezoekers kunnen ze beter
onthouden en plaatsen wellicht eerder een link naar uw site. Als u bijvoorbeeld zoekt naar informatie over grafische vormgeving, helpt een URL als https://grabaweb.nl/grafische-vormgeving/ u te beslissen of u op die link wilt klikken. Een URL als https://grabaweb.nl/pagina1.php is veel minder aantrekkelijk voor gebruikers.

9. Maak de navigatie overzichtelijk

  • Maak een logische hiërarchie binnen uw website

10. Optimaliseer het gebruik van afbeeldingen

  • Geef alle afbeeldingen een aparte bestandsnaam.
  • Geef alle afbeeldingen een aparte alt-attribuut, deze wordt weergeven als de afbeelding niet kan worden getoond

Beginnershandleiding voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) van Google